
Wat ooit begon als een eendaagse Amerikaanse uitverkoop na Thanksgiving, is inmiddels uitgegroeid tot een maandlang koopjesspektakel.
Black Friday heeft zich ook in Nederland stevig gevestigd, maar inmiddels is de term steeds minder letterlijk. Grote winkelketens en webshops starten hun aanbiedingen al begin november, met acties die wekenlang doorlopen. Zo is de term Black November ontstaan. Een periode waarin retailers alles uit de kast halen om jouw aandacht te trekken.
Maar wat betekent dit voor jou als consument? En hoe haal je er het meeste uit zonder in de val te lopen van loze kortingen of overhaaste aankopen?
Van Black Friday naar Black November
In de Verenigde Staten vindt Black Friday plaats op de dag na Thanksgiving, de vierde donderdag in november. Traditioneel was dit het moment waarop winkels hun grote eindejaarsuitverkoop startten, met extreem hoge kortingen, lange rijen en hysterie aan de kassa.
Toen Cyber Monday werd geïntroduceerd de maandag na Black Friday, gericht op online deals, werd het kortingsfeest verlengd tot een heel weekend. Inmiddels zijn we in een fase waarin acties al begin november starten, met namen als:
- Early Deals
- Pre-Black Friday Sale
- Black Friday Week
- Cyber Week
Retailers willen consumenten vroeg aan zich binden, en kiezen er bewust voor om de kortingen te spreiden. Dit zorgt voor meer rust (ook logistiek), minder druk op voorraden en meer kansen om klanten te verleiden tot herhaalaankopen.
Black Friday in Nederland populairder dan ooit
Hoewel Black Friday een Amerikaanse oorsprong heeft, is het sinds 2015 razend populair in Nederland. Grote ketens als Bol, Coolblue, Mediamarkt, Wehkamp en zelfs supermarkten doen volop mee. En het gaat allang niet meer alleen om elektronica. Modeketens bieden vroegtijdige seizoenskortingen en cosmeticamerken hebben ‘early access’ deals. Kortom het is haast onmogelijk om in november géén Black Friday-aanbieding tegen te komen.
De psychologie achter Black Friday
Black Friday speelt slim in op het gevoel van schaarste en urgentie. Woorden als “OP=OP” of “beperkte voorraad” wekken het idee dat je nu moet kopen, anders mis je de deal van je leven. Laat je dus niet gek maken, en geef jezelf een moment om na te denken voor je op ‘bestellen’ klikt.
Het is in Nederland een compleet marketingseizoen geworden. Retailers proberen je eerder en vaker te verleiden met acties die variëren van echte goede deals tot nauwelijks verlaagde prijzen. Door je goed voor te bereiden, te vergelijken en bewust keuzes te maken, kun je dan ook flink profiteren van deze periode
Black Friday vs. de feestdagen
Veel consumenten vragen zich af of ze tijdens Black Friday kerstcadeaus moeten kopen, of wachten tot de decembermaand. Feit is dat de beste deals op elektronica en mode vaak in november gevonden kunnen worden. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat sommige producten inderdaad flink goedkoper zijn, vooral elektronica, gadgets en kleding. Maar er zijn ook aanbiedingen waarbij de prijs eerst wordt verhoogd en daarna zogenaamd “afgeprijsd” wordt. Rond Kerstmis liggen de prijzen regelmatig weer hoger. Daarom loont het om goed op te letten en je grote aankopen niet uit te stellen tot december.
Duurzaamheid en Black Friday: een groeiende tegenbeweging
Niet iedereen is enthousiast over het koopfestijn. Steeds meer consumenten en bedrijven uiten kritiek op de massaconsumptie die Black Friday stimuleert. Vanuit duurzaamheidsoogpunt zien we dan ook initiatieven als:
- Green Friday: een tegenbeweging waarbij je juist niets koopt, of kiest voor duurzame merken.
- Fair Friday: waar merken kortingen koppelen aan goede doelen of duurzame producten.
- Koop Lokaal-acties: waarbij aandacht wordt gevraagd voor kleine ondernemers en lokale winkels die vaak niet kunnen concurreren met de mega-aanbiedingen van grote ketens.
Bepaal vooraf je budget
Laat je niet meeslepen door de overvloed aan aanbiedingen. Bepaal vooraf een budget en houd je daaraan. Zo voorkom je dat je op 1 december wakker wordt met een torenhoge creditcardrekening.
Budgettips:
- Zet een vast bedrag apart (bijvoorbeeld €200)
- Koop samen met anderen in (bijvoorbeeld een gameconsole + accessoires) om van bundelkortingen te profiteren
Tot slot: koopjeskoorts met gezond verstand
Black Friday is inmiddels meer dan alleen een dag met dikke kortingen het is een ware koopjesmarathon geworden. Dus ja, profiteer van die mooie aanbiedingen, maar laat je niet gek maken. Je hoeft geen stress te krijgen van een ‘tijdelijke deal’ die al drie weken loopt. En als je jezelf betrapt op het kopen van een tweede broodrooster of automatische wijnopener “omdat het nu eenmaal Black Friday is”… dan is het misschien tijd om even diep adem te halen.
Shop slim, vergelijk goed, en vergeet vooral niet dat er volgend jaar weer een Black Friday is.
Ook leuk om te lezen…

Budgetvriendelijk reizen? Ga op pad in de winter
Droom je van een avontuurlijke trip zonder je spaarrekening te plunderen? Dan is een vakantie in de winter misschien wel het best bewaarde geheim van slimme reizigers.
Fouten op je kassabon kosten je ongemerkt geld
Het lijkt een klein detail in je dagelijkse routine, de kassabon. Toch kan een simpele fout op dit strookje papier je ongemerkt elke maand flink geld kosten.






