
Jongeren van nu, ook wel Gen Z genoemd, groeien op in een wereld vol online shops, sociale media en snelle technologische ontwikkelingen.
Maar waar geeft de Gen Z generatie hun geld eigenlijk aan uit? En hoe denken ze over sparen? Maar vooral, kunnen ze de vele verleidingen die dagelijks op ze afkomen wel weerstaan?
Laten we eerst een kijken hoe de Gen Z generatie aan geld komt. Een deel van hun inkomsten verdienen ze zelf met het hebben van een bijbaantje. Maar ook zakgeld en kledinggeld krijgt deze generatie nog volop. Begrijpelijk ook want de meeste zitten nog op school. Een groot deel van de Gen Z heeft dan ook nog inkomsten uit de studiefinanciering of een DUO-lening (vanaf 18+). Volgens Nibud (2024) verdient een gemiddelde scholier met een bijbaan tussen de €80 en €150 per maand. Studenten verdienen gemiddeld €300 tot €600 per maand bij.
Waar gaat het meeste geld van Gen Z naar toe?
Het meest geld geven jongeren tussen 15 en 22 jaar uit aan en dat zal niemand verbazen, Smartphones, accessoires en gadgets. Ook gaat er veel geld naar Gaming en in-app aankopen. Maar ook streamingdiensten zoals Spotify en Netflix ontbreken niet op het lijstje.
Aan kleding en uiterlijk wordt ook veel geld besteed
Online shoppen is helemaal in, vooral SHEIN en TEMU zijn momenteel erg populair. Met een klein budget kan de Gen Z generatie veel kleding kopen voor weinig geld. Dat de kwaliteit minder is nemen ze op de koop toe. Uiterlijk speelt namelijk een grote rol in hun online identiteit. Voor schoenen kiest deze generatie vaak voor de bekende sportmerken. Hiervoor willen ze best wat meer betalen.
Gen Z eet en drink graag buiten de deur.
Fastfoodketens zoals McDonald’s en Domino’s zijn plekken waar een snelle hap gehaald wordt. Trending is een Bubble Tea drinken als je in de stad bent. Maar ook Korean BBQ, Sushi restaurants en Starbuks zijn erg geliefd. Een flink deel van het geld gaat dan ook naar “sociale uitgaven”.
Sparen of investeren (jawel!)
Steeds meer jongeren sparen voor hun doelen. Hun eerste scooter of auto, maar ook voor reizen en een nieuwe laptop. Sommigen investeren zelfs via apps zoals Peaks of BUX om op een later moment hun investering te zien groeien.
Gen Z betaald graag voor ervaringen & entertainment
Omdat vele de toekomst wat somberder inzien als het gaat om wonen en de wereldeconomie is zijn algemeen, zijn ervaringen opeens heel belangrijk voor ze geworden. Ze gaan massaal naar concerten en festivals en betalen hier graag voor. Maar ook het maken van korte reisjes of een dagje weg vinden ze heel belangrijk. Deze ervaringen delen ze het liefst met een groep vrienden.
Invloed van social media op uitgaven
Sociale media speelt een grote rol in het uitgavenpatroon van jongeren. Influencers en TikTok-trends zorgen voor impulsaankopen, FOMO (fear of missing out) en verhoogde interesse in bepaalde merken of gadgets.
Cijfers op een rij – gemiddelde maandelijkse uitgaven (2025)
Categorie | Gemiddeld bedrag p/m |
---|---|
Kleding & uiterlijk | €50 – €100 |
Tech & abonnementen | €20 – €60 |
Eten & drinken | €40 – €80 |
Sparen | €25 – €150 |
Vrije tijd & uitgaan | €30 – €100 |
Jongeren tussen 15 en 22 jaar geven hun geld dus vooral uit aan kleding, tech, uitgaan en eten. Toch groeit ook de interesse in sparen en investeren. Sociale media en groepsdruk beïnvloeden hun gedrag sterk. Goed financieel onderwijs en bewustwording zijn daarom belangrijker dan ooit.
Ook leuk om te lezen…

Hoe besteed je een miljoen als je wint in de loterij
Ontdek hoe Nederlanders een miljoen besteden. Van hypotheek aflossen tot wereldreis. Dit doen mensen écht met hun loterijwinst.
Schat van galeon San José na 300 jaar ontdekt
De legendarische Spaanse galeon San José, die in 1708 zonk nabij Cartagena, Colombia, is na meer dan drie eeuwen eindelijk gelokaliseerd.

