
Ah, Nederland. Het land van kaas, klompen en… verkeersboetes. Want laten we eerlijk zijn: wie heeft er nou nog nooit een boete gehad omdat je nét iets te enthousiast gas gaf bij het verkeerslicht? Of per ongeluk dacht dat die ene parkeerplek zonder bord vast wel ‘gratis’ zou zijn?
Wij doken in de wonderlijke wereld van de Nederlandse verkeersboetes. Wat kosten ze, waar worden ze voor uitgedeeld, en belangrijker: hoe voorkom je ze (hint: door je aan de regels te houden, maar dat is zo saai om te zeggen).
Waarom zijn verkeersboetes in Nederland zo duur?
Het voelt soms alsof een boete hier duurder is dan een weekendje weg naar Parijs. En dat is niet ver van de waarheid. De boetes worden elk jaar opnieuw vastgesteld en stijgen meestal net als de prijs van een biertje op een terras. Ze zijn bedoeld als afschrikmiddel, maar ook – laten we niet liegen – een prima inkomstenbron voor de schatkist.
In 2023 heeft de Nederlandse overheid ongeveer €835 miljoen geïnd aan verkeersboetes, een stijging van bijna €110 miljoen ten opzichte van het voorgaande jaar.
In 2024 daalde het aantal uitgeschreven verkeersboetes met ruim een half miljoen, tot ongeveer 7,9 miljoen. Hoewel het exacte bedrag aan geïnde boetes voor 2024 nog niet beschikbaar is, is het aannemelijk dat de totale opbrengst iets lager ligt dan in 2023
De Top 10 Meest Voorkomende Verkeersboetes (en hun prijskaartje in 2025)
Hier komt de pijnlijke waarheid: een overzicht van de boetes die het vaakst uitgedeeld worden – inclusief bedragen. Zet je schrap (en je portemonnee ook).
Overtreding | Boetebedrag (2025) |
---|---|
Te hard rijden binnen de bebouwde kom (5 km/h) | € 36 |
Te hard rijden buiten de bebouwde kom (5 km/h) | € 34 |
Rijden door rood licht | € 280 |
Niet handsfree bellen tijdens het rijden | € 420 |
Geen gordel dragen | € 180 |
Geen voorrang verlenen waar dat moet | € 280 |
Fout parkeren (op stoep, invalidenplek etc.) | € 110 |
Niet stoppen voor een zebrapad | € 280 |
Geen richting aangeven bij afslaan | € 110 |
Rijden zonder geldig rijbewijs | € 470 |
Disclaimer: prijzen zijn gebaseerd op de meest recente tarieven van het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau) en kunnen variëren afhankelijk van de situatie. Maar leuk wordt het nooit.
Hoe voorkom je deze dure grap?
- Check altijd de borden. Die zijn er niet voor de sier (hoewel sommige met graffiti een zekere esthetische waarde hebben).
- Gebruik een navigatie-app met flitsers. Mag niet alles verklappen, maar Waze is je vriend.
- Gedraag je alsof je rij-instructeur nog naast je zit. Want eerlijk: je reed toen beter dan ooit.
- Zet je telefoon op vliegtuigmodus. Of geef ’m aan je bijrijder. Laat Siri je leven niet verzieken.
Verkeersboetes zijn niet alleen slecht voor je bankrekening, maar ook een teken dat je misschien wat te laks wordt in het verkeer. Dus zie ze als een wake-up call met financiële prikkels.
En als je tóch een boete krijgt? Tja, dan kun je altijd nog een Tikkie sturen naar je vrienden met de titel: “Doneer aan Stichting Pech in het Verkeer.” Wie weet.
Ook interessant…

Refurbished Elektronica: Slimme Besparing of Spijtige Keuze?
Je kunt flink besparen op een refurbished apparaat maar er kunnen ook nadelen aanzitten. Is goedkoop niet uiteindelijk duur koop?
Goedkope huizen in Spanje: Droom of realiteit?
Goedkope huizen in Spanje zijn nog steeds populair onder Nederlanders en Belgen die dromen van een leven in de zon. Maar is het slim om een goedkoop huis in Spanje te kopen?
