Verhoging motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Verhoging motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026
Foto: Robin van Geenen

In Nederland staat per 1 januari 2026 een belangrijke wijziging in de motorrijtuigenbelasting (mrb) gepland.

De Belastingdienst heeft aangekondigd dat voor verschillende typen voertuigen het belastingtarief verandert niet alleen door jaarlijkse indexering, maar door structurele aanpassingen. De aanpassingen zijn onderdeel van beleid gericht op eerlijkere belastingheffing over het gebruik van voertuigen, en vermindering van ongelijke ‘kortingen’ voor milieuvriendelijke of bijzondere voertuigen. Ook speelt mee dat elektrische voertuigen vaak zwaarder zijn (door accu’s), waardoor de belastinggrondslag hoger is en het kabinet vindt dat de korting geleidelijk afgebouwd moet worden.

Wat betekent de dit concreet voor voertuigbezitters?

  • Bestuurders van een plug-in hybride met lage CO₂-uitstoot (1-50 g/km) zien hun mrb vanaf 2026 stijgen omdat het voordeligere driekwarttarief vervalt.
  • Eigenaren van volledig elektrische personenauto’s betalen nog steeds korting ten opzichte van een benzine-auto, maar die korting wordt minder groot, van bijvoorbeeld 100 % korting naar 70-75 % van het reguliere tarief.
  • Voor bedrijfsauto’s, bestelauto’s en vrachtauto’s op elektrisch of waterstof geldt dat het zeer lage tarief (zoals kwarttarief) verdwijnt, zij gaan het volle tarief betalen.
  • Het tijdstip waarop de nieuwe tarieven gelden zijn vanaf het eerste volledige tijdvak van drie maanden in 2026. Bijvoorbeeld, loopt het huidige tijdvak van 5 december 2025 tot 4 maart 2026, dan betaalt je over die periode nog het oude tarief, daarna het nieuwe tarief.
Je auto opladen met het laagste uurtarief? Kies voor dynamische energie uit eigen buurt!

Waar moet je op letten?

  • Controleer of je voertuig valt onder een wijziging (type voertuig, brandstof/elektrisch, gewicht, CO₂-uitstoot).
  • Je krijgt voor het nieuwe tarief een beschikking of brief van de Belastingdienst waarin staat hoeveel je moet betalen.
  • Bij een geschorst voertuig geldt het nieuwe tarief direct vanaf het moment van opheffing van de schorsing in 2026.
  • Denk ook aan eventuele effecten op leasecontracten, total cost of ownership, of de keuze voor een ander type voertuig.

Mogelijke gevolgen en overwegingen

  • Voor eigenaren van hybride of elektrische voertuigen betekent dit dat de totale kosten van bezit hoger uitvallen dan verwacht dit kan invloed hebben op de keuze voor een auto, het gebruik en de afschrijvingskosten.
  • Bedrijven met groot wagenpark (bedrijfsauto’s, bestelauto’s) zullen rekening moeten houden met hogere belastingdruk mogelijk worden investeringen in schonere voertuigen opnieuw tegen het licht gehouden.
  • Consumenten die op de laagste totale kosten letten kunnen besluiten eerder over te stappen naar minder gewichtige modellen of andere vormen van mobiliteit.

De verhoging van de motorrijtuigenbelasting in 2026 voelt misschien als een domper, maar het is vooral een signaal dat de mobiliteit in Nederland volop in beweging is. Elektrisch rijden blijft aantrekkelijk, maar de tijd van bijna gratis motorrijtuigenbelasting is voorbij. Of je nu particulier rijdt of een wagenpark beheert dit is het moment om vooruit te plannen, tarieven te vergelijken en slimme keuzes te maken. Want één ding is zeker, stilstaan kost straks meer dan ooit.


Ook interessant…

Auto kopen en geld besparen zo pak je het slim aan

Auto kopen en geld besparen zo pak je het slim aan

Het voelt soms alsof je je eigen strijdwagen kiest, strak, snel en precies zoals jij het wilt. Maar eerlijk is eerlijk, zo’n aankoop kan flink wat kosten.

Voorkom een dure APK keuring met slim onderhoud

De APK lijkt misschien een simpele check, maar voor veel mensen pakt die toch onverwacht duur uit. Hoe voorkom je dat je onverwachts een dure rekening krijgt?

Voorkom een dure APK-keuring met slim onderhoud
AutoAuto
Scroll naar boven